Saappaanheittajien talo
Palvelu sulkeutuu 31.12.2020!

Heittäjien klubi

Pääovi
Uutiset
Heittäjien klubi
Kilpailukalenteri
Heittäjän ABC
Tulokset
Cupien pisteet
Ranking
Tilastoja
Ilmoittautuneet
Rekisteröidy
Kisastudio
Netti TV
Henkilöt
Gallupit

Saapasblogit

Suomen Saappaanheittajat FacebookissaSuomen Saappaanheittajat
IBTA FacebookissaIBTA

31.12.2016 lakkautettu Suomen Saappaanheittoliitto

Tunnus:

Salasana:

Suomeksi
In English
Italiano

Palaa

Seurallisen tietokoneen arvoitus

Luokka: Tarinat

Kirjoittaja: Jari
Pvm: 29.12.2007 21:56
Luettu 4512 kertaa

Tarina lähtee yleensä liikkeelle hyvästä alkulauseesta. Kaikki alkoi siitä, on yksi klassisimpia. Koska jälleen kerran poden luomisen tuskaa, kokeilenpa.

Kaikki alkoi siitä kun mä lopputilin sain… Se on kyllä totta, mutta se tarina taitaa olla niin pitkä, että palaan siihen myöhemmin Muistelmissani, osassa 7, vaikkakin saappaanheitolla on siinä tarinassa merkittävä osuus.

Kaikki alkoi siitä, kun isä kaasulampun osti.. Sekin tapahtui, mutta siitä seuraa niin monta jännittävää yksityiskohtaa, jotka nekin liittyvät heittourheiluun, että kerron ne uskomattomien metsäsuomalaisten historiaa valottavassa teoksessa Kaakkimaan pojat, osa 2.

Kaikki alkoi siitä, kun Eeva joululahjaksi tietokoneen sai. Tämä tapahtui äskettäin ja kerron sen tuoreeltaan, koska maailma yhä on ihmeitä täynnä. Tosin joulusta, tuosta Kekkosen syntymäpäivästä, on jo kulunut monta seikkailuntäyteistä päivää.

Eräs joulupukin tuoma melko kevyt neliön muotoinen paketti kiinnosti meitä erityisesti. Meitä oli paketin ympärillä sen kuoriutumista seuraamassa sirkein silmin kuusi: Eeva, minä, Helppo-Sale, Pirre Suursydänmaa ja pitkähäntäiset norjalaiset metsäkissat Pirre ja Una.

Paketista paljastui suomalaisten onlinetonttujen vasta virittämä pienen pieni, kevyen kevyt sylitietokone, jonka käynnistimme oitis ja hämmästykseksi näimme, miten tuhannen tuhannet valot sen näyttöruudulla alkoivat heti vilkkua. Niin innokasta työtoveria värikkäässä online-elämässämme emme olleet ennen nähneet.

Hämmästyksemme oli suuri, kun näimme miten seurankipeä uusi työtoverimme oli. Ilman eri kehoitusta se alkoi heti etsiä yhteyttä maailmanlaajuisen onlinetyökalujen verkostoon ja kaverithan löytyivät heti. Huomasimme, että uusi ystävämme oli mukana supernopeassa verkossa, jossa videot pyörivät kuin televisiossa, mutta emme totisesti tienneet, mitä yhteyksiä tehokas kumppanimme käytti. Meidän oli vain pakko todeta, että vuosia hautomamme unelma on nyt totta, maailma on online, ainakin Riihimäellä, vanhan punaisten teloituspaikan vieressä mäellä. Tämä on nyt verkostoyhteyksiensä puolesta yksi kuumista pisteistä maailmassa, josta online toimii kuin vettä vaan ilman lankoja.

Hävettävintä oli se, että vaikka olemme itse kuvitelleet kuuluvamme onlinemaailman kehittäjiin, ja luoneet siitä ammattimmekin, emme heti keksineet, miten tämä kaikki on mahdollista. Emme ole tietoisesti ostaneet mitään, varsinkaan yhteyksiä, mutta uusi työtoverimme oli meitä älykkäämpi ja loi ne meille hetkessä.

Olemme tienneet, että elämä on jatkuvaa opiskelua. Vuonna 1956 Lauttakylän sairaalassa syntyessä mukaan saatu ikiliikkujaongelman selvittäjän maine (sotamies Honkajoen perua) ei riitä, vaan on luettava ja välillä uuden tiedon saamiseksi tehtävä salapoliisin työtä.

Onneksi olimme tilanneet Riihimäen kirjastosta jo elokuussa ilmestyneen Sami Salmenkiven ja Niko Nymanin kirjoittaman kirjan Yhteisöllinen media ja muuttuva markkinointi 2.0 ja saimme sen käsiimme toissapäivänä. Itse olen sivulla 97 ja Pirjo sivulla 44. Sivuja on 312. Tuon nykyaikaisen uusmediaraamatun kautta olen jo pystynyt ratkaisemaan monia online-projektimme uusonkelmia (huom. satakuntalainen oikeinkirjoitus), jotka tosin Pirjo intuitiivisesti vinkkasi minulle kaksi kuukautta sitten…

Mutta takaisin seurankipeään tietokoneeseen. Yhtäkkiä kauhuksemme huomasimme, että kone oma-aloitteisesti videoi onlineyhteisömme toimintaa ja seikkailemme koko ajan ruudussa, pakinoitsija ilman vaatteita, kuten on tapana. Toisaalta Eeva innostui heti ja asettui ruudun ääreen. "Tämähän on huippupeili, jonka ääressä meikkaus sujuu paremmin kuin peilin ääressä, sillä kuva on hitaampi ja tarkempi…"

Tänään sitten Pirjo alkoi tehdä salapoliisin työtä. Välillä hän sanoi painokkaaksi, että tästä kaikesta saamme syyttää Marko Ahtisaarta ja suomalaisia tukevaa Espanjan mafiaa. Hetken päästä Pirjo keksi toisen ajatuksen, joka oli vieläkin huimempi. Välillä Eeva tuli hakemaan koneen pois, mutta ilman yhteyksiä yhteyksiä luovan läppärin arvoituksen selvitystyö jatkuu.

Pakinoitsija maailman ihmeiden ääressä. Taustalla Pirre Suursydänmaan maalaus Vuodenajat.

Lisää uusi
Palaa
Vanha talo
Published by Saapasmedia Copyright by Kauniskaari Oy